-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45349 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

وظيفه حكومت ديني هدايت مردم به دين است وبخاطرعدم عصمت ممكن است اشتباه بكنند واين را مردم عوام به حساب دين مي گذارند، آيا به ضرر دين نيست؟
قضاوت هايي كه در حوزه مسائل و مشكلات اجتماعي عليه دين مي شود اقسام و علت هاي مختلفي دارد: الف) برخي ناشي از برداشت نادرست كارگزاران از دين است كه جناب عالي بدان اشاره داشتيد. ب) برخي ناشي از ناآگاهي عموم نسبت به فلسفه حكم است. يعني در اين جا كارگزاران حكم واقعي را كشف و ملاك عمل قرار داده اند ولي ناآگاهي نسبت به فلسفه آن موجب قضاوت هاي سوء نسبت به دين خواهد شد. ج) برخي ناشي از شرايط خاص اجتماعي محيطي و خلاصه عوامل برون ديني و برون از معرفت ديني است. مانند كمبودها نارسايي ها و مشكلاتي كه جنبه طبيعي دارد ولي جامعه در تحليل خود عوامل برون ديني يا خارج از توان واقعي كارگزاران را لحاظ نمي كند و همواره توقعي معجزه آسا دارد. به نظر مي رسد اين قسم قضاوت هاي نادرست بسيار شايع است. د) قضاوت هاي نادرستي كه ناشي از تبليغات سوء و هدايت شده در اذهان جاي گرفته و شيوع مي يابد. در برابر اين مشكلات بايد ديد راه چاره چيست؟ طبيعي است چند راه را مي توان ارائه كرد: 1- كنار زدن دين از صحنه سياست و اجتماع براي حفظ قداست آن. چنين راه حلي كه مطلوب نهايي استعمارگران و استثمار پيشگان و صاحبان انديشه سكولاريستي و لاييك انديشان است نه تنها به سود دين نخواهد بود. بلكه علاوه بر خاموش ساختن مشعل هاي هدايت اجتماعي دين حتي فروغ فردي آن را نيز كمرنگ خواهد ساخت. چه در نظام سياسي غير الهي به دين بهاي بسيار اندكي داده مي شود و در هر جا دين با هواها و اميال لجام گسيخته بشري به ستيز برخيزد هوس مداري ميدان فعاليت را از دين مي ستاند و آن را به گوشه هاي خزان آباد مي راند. چنان كه در نظام هاي سكولاريستي و لاييك كاملا مشهود است. 2- روي كرد ديگر حاكم ساختن دين است بدون آموزش هاي كافي و لازم نسبت به ژرفاي عميق و فلسفي احكام آن و بدون خنثي سازي تبليغات سوء و دادن توان فكر و تجزيه و تحليل دقيق نسبت به مسائل ديني و برون ديني. نتيجه اين روش نيز همان است كه خود اشاره فرموده ايد. 3- راه سوم آن است كه حكومت ديني همراه با دقت و ژرف كاوي احكام و مسائل آن همراه با رشد دهي و افزون سازي آگاهي هاي اجتماعي و... اجراي اين روش نيز به معناي آن نيست كه ديگر هيچ كس خرده اي به دين نخواهد گرفت ولي در عين حال بهترين راه ممكن و مورد تأييد عقل و دين است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.